سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جداکننده های پارچه ای، از ساده ترین مصالح معماری

امروزه روش ها و ایده های معماری خلاقانه و مدرن برای تفکیک فضای ساختمان ها و استفاده بهینه از مکان در دسترس به ویژه در آپارتمان ها و محیط های کوچک ابداع شده اند که به یاری طراحان دکوراسیون داخلی آمده اند. این ایده ها می توانند با هزینه کم، آسایش و زیبائی برایتان به ارمغان آورند. یکی از محدودیت هائی که در فضا های کوچک وجود دارد، جدا سازی و قسمت بندی محیط است.

پارتیشن پارچه ای

امروزه انواع این جداکننده ها از دکوراتیو تا چوبی و شیشه ای در دسترس هستند که قصد دارم در این مطلب جداکننده یا پارتیشن پارچه ای را به شما معرفی کنم. جدا کننده پارچه ای در حقیقت یک نوع پرده است که برای تفکیک فضا به ویژه در آپارتمان ها یا اداراتی که با کمبود جا مواجه هستند، مورد استفاده قرار می گیرد. توجه داشته باشید که پرده در دکوراسیون، باید با سایر اجزای فضا همخوانی داشته باشد. مثلا در خانه ای به سبک روستیک، پرده ها می توانند گل دار و یا با طرح های سنتی به کار بروند   . پارتیشن های پارچه ای می توانند در فضاهای گوناگون کاربرد داشته باشند که در ادامه به ارائه ایده هائی در این زمینه می پردازم.

جداکننده پارچه ای

جداسازی سالن نشیمن و غذاخوری

یکی از موارد استفاده جدا کننده های پارچه ای، جدا سازی فضای غذاخوری از نشیمن و پذیرائی است. این پارچه می تواند نازک باشد و دید داشته باشد اما به خوبی می تواند فضا ها را جدا کند. همچنین می توان از این جدا کننده ها بصورت منحنی یا هر شکل دیگری استفاده کرد. در این روش باید برای انتخاب پارچه دقت بیشتری داشته باشید و نحوه جمع شدن آن را در نظر بگیرید.  در انتخاب نوع و جنس پارچه، میزان پنهان شدن فضا ها تاثیر مستقیم دارد. هر چقدر که پارچه ضخیم تر باشد فضا بسته تر خواهد بود و بالعکس. در انتخاب پارچه به دو نکته توجه کنید: یکی میزان نوری که فضا های تفکیک شده دارند و دیگری کاربری هر یک از این فضا ها. پرده ها به اندازه دیوار ها مانع ورود نور نمی شوند، اما نازک تر بودن پارچه ها مانند پارچه حریر، موجب عبور بیشتر نور خواهد شد.

جداکننده پارچه ای

تفکیک فضایی اتاق خواب

تفکیک اتاق خواب می تواند به دو گونه باشد. هم ممکن است نیاز باشد اتاق خواب از فضاهای دیگر خانه جدا شود، هم می تواند تفکیکی در درون خود اتاق خواب باشد و فضای تخت خواب را از رخت کن، میز کار یا آرایش و یا سایر قسمت های اتاق جدا کند. به علاوه این پرده ها برای تفکیک چند تخت خواب در اتاق هائی که چند نفر از آن استفاده می کنند نیز می تواند کاربرد داشته باشد و موجب ایجاد فضای شخصی تری شود.

پارتیشن پارچه ای

جداسازی آشپزخانه

استفاده از پرده ها برای جدا کردن آشپزخانه از ناهار خوری یا سایر فضاهای خانه می تواند بسیار عملی باشد. پرده ها حس حریم خصوصی و راحتی را به وجود می آورند، حتی اگر جلوی عبور صدا و بو را نگیرند. با این کار زمانی که پرده را لازم ندارید عقب کشیده و به راحتی با قسمت های دیگر ارتباط برقرار می نمایید. برعکس زمانی که آشپزخانه نامظم بوده و یا مهمان زیادی در خانه حضور دارد با کشیدن پرده با خیال آسوده به کارهایتان می پردازید.

پارتیشن پارچه ای

جدا سازی سرویس بهداشتی

جدا سازی سرویس بهداشتی از اتاق خواب به وسیله جدا کننده پارچه ای، مورد دیگری است که ضمن در نظر گرفتن فاکتور های دیگر می تواند مورد استفاده قرار گیرد. به این منظور لازم است ملاحظاتی در طراحی سرویس بهداشتی مانند عدم امکان نفوذ آب به فضاهای دیگر و دید نداشتن، در نظر گرفته شود. این روش می تواند برای فضاهای کوچک بسیار کاربردی باشد و پارتیشن پارچه ای از تاریک شدن و کوچک تر شدن فضا جلوگیری کند.