سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فناوری های جدید در صنعت ساختمان و معماری

امروزه با پیشرفت علم، شاهد توسعه فناوری ها به ویژه در صنعت ساختمان و روش های معماری هستیم. از جمله جدید ترین این تکنولوژی ها می توان به نمای حرارتی فلزی خورشیدی و بتن ترمیم شونده اشاره کرد که در این مطلب بیشتر به توضیح آن می پردازیم:

 نمای حرارتی فلزی خورشیدی

نمای فلزی حرارتی خورشیدی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید دیوار های خانه هم می توانند این قابلیت را داشته باشند که گرمای مورد نیازتان را به ویژه در فصل زمستان تامین کنند. یکی از فناوری های جدید ساختمان در زمینه تولید انرژی، نمای فلزی حرارتی خورشیدی است که یک سیستم پوششی ست و از ترکیب نوعی چوب جاذب با شیار های افقی و عایق شیشه ای به دست می آید. شیار های موجود در چوب در تابستان، جهت تابش نور خورشید را کنترل می کند و در زمستان انرژی و گرمای آفتاب را ذخیره می کند.

این نوع نما گرمای خورشید را در صفحات آلومینیومی جذب می کنند و از این جهت مناسب نمای ساختمان ها در مناطق سردسیر هستند. استفاده از نمای فلزی حرارتی خورشیدی باعث افزایش بهره وری و صرفه جوئی در مصرف انرژی می شود و همچنین به دلیل نداشتن آلایندگی، سازگار با محیط زیست است.

بتن ترمیم شونده

بتن ترمیم شونده

از دیگر فناوری های جدید ساختمان بتن ترمیم شونده است. سال 2016 دانشمندان و کارشناسان، تحقیقات و آزمایشاتی را بر روی فناوری جدیدی به نام بتن خود ترمیم شونده آغاز کردند و در نهایت 3 نوع متفاوت از این بتن را مورد ارزیابی قرار دادند. این 3 مورد عبارتند از: استفاده از پلیمر و جریان الکتریسیته، استفاده از ترکیبات آلی و غیرآلی، استفاده از کپسول های حاوی باکتری.

هدف از انجام این تحقیقات تولید بتن هایی است که بتوانند در انواع بنا ها و به ویژه در زیرساخت های جاده ها، تونل ها و پل ها، خود را به روز نگه داشته و ترمیم کنند. این فناوری زمانی اهمیت بیشتری می یابد که بدانیم ترمیم و مراقبت از بتن چه هزینه گزافی دارد، به عنوان مثال سالانه حدود 58 میلیارد دلار در بریتانیا صرف تعمیر و نگهداری بتن فشرده می شود.

 

این فناوری هنوز در حال بررسی است و تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد.