سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سیستم شوتینگ زباله چیست؟

سیستم شوتینگ زباله یکی از فناوری های ساختمان است که در واقع یک روش مکانـیره جهت جمع آوری زباله ساکنان برج ها است و برای آسایش ساکنان و همچنین رعایت بهداشت ضروری است   . تراکم زباله ها به ویژه در ساختمان های پر تراکم، می تواند موجب رشد میکروب و حشرات موذی و بوی نا مطبوع شود و از این رو تعبیه سیستم شوتینگ، اجتناب ناپذیر است   .

شوتینگ چیست

 

اجزای اصلی سیستم شوتینگ زباله ساختمان :

 

1-                  کانال اصلی شوت زباله

قطر کانال شوت زباله بسته به تعداد طبقات، واحد های مجتمع مسکونی و فضای طراحی شده معـماری برای کانال شوت متفاوت است و در اندازه های 50 و 60 سانتـی متر طراحی و اجرا می شود. این کانال به صورت عمـودی درون داکت تاسیسات یا شوتینگ نصب می شود. فضای مورد نیاز جهت نصب و ابعاد سیستم شوتینگ زباله 70*70 سانتی متر است. کانال های شوتینگ از ورق های استیل مات و گالوانیزه ساخته می شود.

2-                  کانال تقسیم کننده (سه راهی)

این کانال به صورت سه راهی طراحی شده و در همه طبقات نصب می شود. دریچه شوتینگ روی این سه راهی نصب می شود.

3-                  دریچه شوت زباله

جنـس دریچه شوت زبالـه از ورق استنسل استیل تیپ 304  مات و گالوانیـزه دو جداره که به صورت لولایی قابل باز و بسته شدن می باشد. دریچه شوتینگ که دارای لاستیک درزبندی است طوری طراحی شده اند که در هنگام باز و بسـته شدن دریـچه به صورت زباله خودکار به داخل کانال هدایت می شود.

4-                  سیستم شستشو

یکی از مسائل قابل بررسی در سیستم شوتینگ، نظافت و شستشو سطوح داخلی کانال است که از سیستم پاشش آب و محلول به وسیله یک نازل در بالاترین نقـطه و تعدادی نازل کمـکی در طبقات، انجام می شود. جهت نظافت بیــشتر می توان از سیـستم فرچه ای استفاده کرد. البتــه فرچه، در کانال هایی که مجـهز به سیـستم سرعتـگیـر در طبقات هستـند قابل استفاده نیست.

5-                  سرعت گیر

ارتفاع ساختمان باعث سرعت گرفتن کیسه های زباله می شود. برای پیشگیری از پاره شدن کیسه زباله، در قسمت انتهایی کانال شوتینگ و پیش ازرسیدن به دریچه انتهایی، سرعت گیر نصب می شود.

6-                  دریچه انتهایی

دریچه انتـهایی شوت به شکلی طراحی شده است که پس از تخلـیه بسته می شود. از طریق این دریچه می توان از انتشار بوی نا مطبوع در کانال و همچنین از ورود حشرات به کانال جلوگیری کرد.

7-                  سیسنم تخلیه هوای اتاقک زباله

این سیستم که از ورق های گالوانیزه و به قطر 30 سانتی متر ساخته می شود هوای اتاقک زباله را خارج می کند و اجازه راکد ماندن را به آن نمی دهد.

8-                   کاور صداگیر

روی جداره بیرونی کانال ها کاوری جهت جلوگیری از انتقال صدای ناشی از برخورد کیسه زباله نصب می شود.

9-                  ساپورت ها

ساپورت ها جهت نگه داشتن کانال های شوت زباله و تخلیه هوا استفاده می شود.